Adobe är ett världsledande globalt mjukvarubolag som erbjuder kreativa mjukvaruprogram som Photoshop, Acrobat och Premiere. Kunder återfinns bland privata aktörer, professionella aktörer som mediebolag och marknadsförare. Bolaget grundades 1982. Adobe har idag sitt huvudkontor i San Jose, Kalifornien. På den här sidan har vi samlat in all information om Adobe för att kunna investera i bolaget och köpa Adobe aktier.
- 0200 810 329
- Support
- www.adobe.com
BOLAGSNAMN
Adobe Inc
ADRESS
345 Park Avenue
San Jose, CA 95110-2704
TICKER
ADBE
SEKTOR & BRANSCH
IT
MARKNADSPLATS
NASDAQ
LAND
USA
Vi rekommenderar Avanza bank för dig som vill investera långsiktigt och eToro för dig som vill börja handla aktier och värdepapper kortsiktigt (trading).
Vi använder själva båda plattformarna och kan därmed gå i god för att båda aktörerna är ett mycket bra val.
- Låga avgifter
- Användarvänliga plattformar
- Mycket bra produktutbud
- Avanza: Bästa valet för långsiktiga investeringar
- eToro: Bästa valet för traders
Adobe aktiekurs
Här nedanför visas Adobes aktiekurs i realtid (fördröjt ca 15 minuter). Grafen gäller för Adobes aktie som är noterad på den Amerikanska börsen.
Innehåll och snabbnavigering
INTRODUKTION
Varför ska man investera i Adobe?
När det kommer till kreativ programvara är Adobe (NASDAQ:ADBE) jätten utan verkliga konkurrenter. Företaget är mest känt för sitt prenumerationspaket för Creative Suites, som inkluderar populära media- och redigeringsprogram som Photoshop, Illustrator och After Effects. Men under de senaste åren har företaget framgångsrikt expanderat till marknadsföringsprogramvara och molnverktyg.
Adobe-aktien har presterat extremt bra de senaste åren, och trots uppgången finns det fortfarande skäl att vara entusiastisk. Här är de tre främsta anledningarna till att investerare fortsätter att köpa på dips och hålla aktien långsiktigt.
Imponerande kassaflöde från kreativ programvara
Den kreativa programvaran är grunden i Adobe. Utan några större konkurrenter växer verksamheten fortfarande i en imponerande takt, och levererar en iögonfallande bruttomarginal för segmentet som överstiger 90 %.
Adobes kronjuvel är dess digitala mediesegment, som inkluderar den kreativa mjukvaruverksamheten såväl som molnverksamheten (mer om det senare). Företagets flaggskeppsprodukt, Creative Suite, är ett programpaket för prenumeration som innehåller över 20 applikationer för olika användningsområden inom media, inklusive Photoshop för bilder, InDesign för publicering och Premiere för video. Beroende på paket får prenumeranter också tillgång till molnlagring och andra delnings- och samarbetsfunktioner.
Creative Suite kostar runt $50 per månad för alla program, men användare kan prenumerera på enskilda produkter för $10 till $20 per månad, beroende på produkt. Paketet som innehåller hela sviten är oöverträffad, eftersom den är så omfattande. Konkurrenter kan till exempel erbjuda en bra fotoredigerings- eller videoapp, men ingen har bra program för allt ihoppackat tillsammans till ett relativt överkomligt pris. Detta har gjort Adobe Creative Suite till ett måste för seriösa mediaproffs, och det har etablerat Adobe som ledare i branschen.
Att säga att Adobes digitala mediesegment är imponerande är en underdrift. Segmentet har ökat intäkter och resultat i flera år, även om tillväxten har avtagit nyligen. Hög lönsamhet gör att Adobe kan återinvestera i sin verksamhet och återföra kapital till aktieägarna.
Faktum är att Adobe har utnyttjat sina kassaflöden från det digitala mediesegmentet fullt ut. Under räkenskapsåret 2019 spenderade Adobe 1,9 miljarder USD på forskning och utveckling och 3,2 miljarder USD på aktieåterköp. Bolaget har också gjort strategiska förvärv. Dessa investeringar har stärkt verksamheten, gjort dess konkurrenskraft starkare, och säkerställt att de kommer att ha gott om fritt kassaflöde att distribuera i framtiden.
Ledande inom programvara för digital marknadsföring
Utöver sin kreativa programvaruverksamhet erbjuder Adobe även marknadsföringsprogramvara som finns under Experience Cloud.
Adobe Experience Cloud är programvara för företag som orkestrerar och hanterar marknadsföringsprogram och reklamkampanjer. Det finns ett antal användningsområden, inklusive möjligheten att köpa reklam-content, mäta kampanjresultat, skicka personliga marknadsföringsmeddelanden, spåra kunders engagemang, och mycket mer. Experience Cloud är helt enkelt en heltäckande marknadsförings- och reklamplattform som används av företag som vill optimera engagemanget med kunder.
Marknadsföringsprogramvara är en enorm marknad och här möter Adobe hård konkurrens från många mindre företag. Men precis som med Creative Suite gör den kompletta produktsviten som Experience Cloud erbjuder den till marknadsledare.
Marknadsföringsprogramvara är i hög grad en tillväxtaffär för Adobe. Under 2014 genererade segmentet endast 1,4 miljarder USD i intäkter jämfört med 3,2 miljarder USD 2019. Experience Cloud-segmentet genererade dock bara en bruttomarginal på 57 % jämfört med 96 % för digitala medier under det senaste räkenskapsåret. Företaget tror att intäkter och lönsamhet kommer att öka över tiden i takt med att investeringar lönar sig och användartillväxten fortsätter.
Tillväxt inom digitalisering av dokument - DocuSign
Adobe har en tredje pelare som kallas Document Cloud. Document Cloud är en produktsvit som inkluderar PDF-verktyg, dokumentlagring och verktyg för samarbete på distans. Document Cloud blev en vinnare under coronavirus-pandemin eftersom molnverktyg och lösningar för arbete hemifrån efterfrågades.
DocuSign och dess elektroniska signaturteknik har gjort det möjligt att lagligt skaffa digitala signaturer vid avtal på distans. DocuSigns efterfrågan sköt i höjden under 2020, vilket också har visat sig på aktiekursen.
Adobe är nu ett av världens största mjukvaruföretag, och varje år fortsätter det att imponera på investerare med hur mycket det kan växa och hitta nya marknader för sina lösningar. Långsiktiga aktieägare njuter av att se att företaget har flera tillväxtområden, så om ett segment underpresterar kan de andra styra upp läget.
Företaget har också bevisat sin förmåga att generera betydande likvida medel, vilket i kombination med dess ledande positioner på växande marknader ger en vinnande kombination för investerare.
Så kan du köpa Adobe aktier
Är du intresserad av att köpa Adobe aktie, men osäker på hur du ska gå tillväga? Oroa dig inte. Att köpa aktier i bolag som Adobe Inc. är enkelt tack vare finansiella instrument som nätmäklare.
Så här gör du för att köpa aktier i Adobe…
Steg 1: Öppna ett konto hos en nätmäklare
För att köpa aktier måste du gå via en mäklare. Avanza är den ledande nätmäklaren i Sverige, och det är kostnadsfritt att registrera sig och handla på Avanzas webbplats.
Klicka på ”köp aktier på Avanza.se” nedanför och välj “Bli kund”. Registreringen tar bara ett par minuter, och allt som krävs är ett BankId för att verifiera din identitet.
Vi rekommenderar Avanza bank för dig som vill investera långsiktigt och eToro för dig som vill börja handla aktier och värdepapper kortsiktigt (trading).
Vi använder själva båda plattformarna och kan därmed gå i god för att båda aktörerna är ett mycket bra val.
- Låga avgifter
- Användarvänliga plattformar
- Mycket bra produktutbud
- Avanza: Bästa valet för långsiktiga investeringar
- eToro: Bästa valet för traders
Steg 2: Öppna ett investeringssparkonto (ISK)
När du ska göra en investering och investera eget kapital, är det ett investeringssparkonto du ska välja. Det är via ditt ISK som du kan handla mer aktier, oavsett om du ska köpa eller sälja.
Steg 3: Sök efter Adobe
Skriv in Adobe Inc. i sökfältet, eller gå via aktielistan. När du klickar på Adobe Inc. kommer du till företagets aktiesida. Här hittar du all information som behövs för att bedöma om Adobe Inc. är en bra investering för dig. Information som finns är bland annat företagets P/E och P/S-tal, börsvärde, aktiekurs, och annan hjälpsam information.
Steg 4: Genomför ett köp av en aktie
När du har bestämt dig för att köpa aktier i Adobe Inc. klickar du på köp. Svårare än så är det alltså inte. Tänk på att det alltid innebär en risk att handla med aktier, och en vinst kan aldrig förutspås. Ett företags börsvärde kan sjunka utan förvarning. Investera aldrig mer kapital än vad du har råd att förlora, och investera i ett brett utbud av finansiella produkter för att minska risken. Även professionella investerare förlorar pengar på börsen.
Presentation av Adobe
Adobe Inc. är ett diversifierat programvaruföretag som verkar i hela världen. Sedan 1982 har Adobe levererat prisbelönt programvara och teknik som har omdefinierat och avancerat affärs- och personlig kommunikation. Dess digitala mediasegment tillhandahåller verktyg och lösningar som gör det möjligt för individer, team och företag att skapa, publicera, marknadsföra och tjäna pengar på digitalt innehåll.
Webbplattformen Magento absorberas av Adobe under våren 2021, och bytte därmed namn till Adobe Commerce. Detta gör att Adobe går längre in i skapandet av innehåll med en fullfjädrad back-end service för e-handel.
Så tjänar Adobe pengar
Dess flaggskeppsprodukt är Creative Cloud, en prenumerationstjänst som låter kunder ladda ner och få tillgång till de senaste versionerna av sina kreativa produkter. Det här segmentet vänder sig till innehållsskapare, upplevelsedesigners, apputvecklare, entusiaster, studenter, användare av sociala medier, kreativa proffs, marknadsavdelningar reklambyråer, företag och förlag.
Företagets Digital Experience-segment erbjuder produkter, tjänster och lösningar för att skapa, hantera, utföra, mäta, tjäna pengar på och optimera kundupplevelser från analys till handel. Dess Publishing and Advertising-segment erbjuder produkter och tjänster, såsom e-lärande lösningar, publicering av tekniska dokument, webbkonferenser, dokument- och formulärplattformar, webbapplikationsutveckling och digital utskrift, samt publiceringsverktyg och tryckeriföretag.
Företaget erbjuder sina produkter och tjänster direkt till företagskunder genom sin säljkår och lokala satellitkontor, samt till slutanvändare via appbutiker och sin webbplats på adobe.com.
Adobe distribuerar också produkter och tjänster genom ett nätverk av distributörer, mervärdesåterförsäljare, systemintegratörer, mjukvaruleverantörer och utvecklare.
Så grundades Adobe
Företaget var tidigare känt som Adobe Systems Incorporated och bytte namn till Adobe Inc. i oktober 2018. Företaget grundades 1982 och har sitt huvudkontor i San Jose, Kalifornien. Adobe är ett av de mest framgångsrika företagen från informationsålderns vagga som inte bara lyckats följa med i utvecklingen – utan även med ett starkt inflytande forma teknikens framfart.
Adobes VD heter Shantanu Narayen, och har varit anställd i företaget sedan 2005.
Investera i liknande bolag som Adobe
Adobe konkurrerar med andra teknikföretag. Som aktieägare kan det vara intressant att köpa aktier i liknande bolag, så här är tre stabila alternativ:
Microsoft Corporation (MSFT)
Microsoft Corporation grundades 1975 och är baserat i Redmond, Washington. Företaget utvecklar, licensierar och stöder programvara, tjänster, enheter och lösningar över hela världen. De erbjuder även supporttjänster och konsulttjänster för att hjälpa kunder att utveckla, distribuera och hantera Microsofts server- och skrivbordslösningar; och utbildning och certifiering av Microsoft-produkter.
Microsoft har samarbeten med Dynatrace, Inc., Morgan Stanley, Micro Focus, WPP plc, ACI Worldwide, Inc. och iCIMS, Inc., samt strategiska relationer med Avaya Holdings Corp. och wejo Limited.
Apple Inc. (AAPL)
Apple Inc. designar, tillverkar och marknadsför smartphones, persondatorer, surfplattor, wearables och tillbehör över hela världen. Man säljer även olika relaterade tjänster. Dessutom erbjuder företaget iPhone, Mac, iPad, och wearables, hem och tillbehör som omfattar AirPods, Apple TV, Apple Watch, Beats-produkter, HomePod och iPod touch.
Dessutom tillhandahåller den AppleCare-supporttjänster; molntjänster butikstjänster; och en mängd olika plattformar, inklusive App Store. Företaget når konsumenter och företag inom alla branscher världen över. Apple Inc. bildades 1977 och har sitt huvudkontor i Cupertino, Kalifornien.
NVIDIA Corporation (NVDA)
NVIDIA Corporation är ett visuellt datorföretag över hela världen. Det är verksamt i två segment, Grafik och Compute & Networking. Grafiksegmentet erbjuder GeForce GPU:er för spel och datorer, GeForce NOW spelströmningstjänst och relaterad infrastruktur, och lösningar för spelplattformar. Det är världens största bolag inom sin bransch.
Ska man investera i Adobe?
En investering i Adobe kräver precis som alltid en hel del eftertanke. Här är några viktiga för- och nackdelar med att handla Adobe-aktier:
Fördelar
Fördelarna med den här aktien:
- Bra lösningar. Sedan början av 1980-talet har Adobe byggt programvaruverktyg för att skapa innehåll och utveckla bättre applikationer. Några av dess produkter inkluderar Photoshop, Flash, Acrobat, Illustrator och Flex.
- Adobe är också en aktör inom analys, med sitt Omniture-segment. Tekniken hjälper till att mäta effektiviteten av onlineannonsering.
- Starka trender. Under de senaste åren har det skett en explosion av ny teknik. De viktigaste inkluderar cloud computing, mobilappar och sociala nätverk. Utan tvekan betyder detta att det kommer att finnas stor efterfrågan på nya verktyg som följer med i utvecklingen, och Adobe har konstant legat i framkant.
- Stark ekonomi. Under andra kvartalet 2021 ökade Adobes nettoresultat med 54 % till 229,4 miljoner USD. Intäkterna ökade med 9 %, totalt 1,02 miljarder USD. Verksamheten är solid, trots viss svaghet i Europa.
Nackdelar
Som med alla aktier så finns det också nackdelar:
- Konkurrens. Adobe har många rivaler, inklusive Microsoft, Apple och Sony. Det finns också hot från alternativ med öppen källkod, som i huvudsak är kostnadsfria för användaren.
- Ekonomi. Adobe tjänar mer än hälften av sina intäkter från globala marknader. Det finns dock tecken på att den ekonomiska tillväxten avtar i regioner som Indien, Brasilien och Kina. Om så är fallet kommer detta sannolikt att skada Adobe.
- Sårbar teknik. Vissa av Adobes produkter är sårbara, som programvaran Flash. Även om den tekniken är vanligt förekommande – och kärnan av enorma sajter som YouTube – finns det ett hot med nya standarden HTML5.
FAQ - Vanliga frågor om Adobe
Adobe Inc. är ett populärt och välkänt företag. Här är några av de vanligaste frågorna om aktier i bolaget.
Finns Adobe på börsen?
Vart kan jag investera i Adobe?
Hur mycket ska man investera i Adobe?
Den här sidan är en del av vår samlingsplats för börsnoterade bolag. Här hittar du information och hjälp med hur du kan investera i olika bolag på börsen.