Hävstångsformeln: En enkel förklaring och räkneexempel

När vi stegar in i den finansiella världens salar, möts vi ofta av termer som verkar både komplexa och avlägsna.

En av dessa termer är ”hävstångsformeln” – ett koncept som kan tyckas överväldigande men som faktiskt ligger till grund för många framgångsrika investeringsstrategier.

Den här artikeln syftar till att bryta ner formeln till dess mest grundläggande komponenter och förklara dess betydelse på ett sätt som är lätt att förstå, även för den som är ny till ämnet.

Vad menas med en hävstång?

För att verkligen förstå vad en hävstång är måste vi börja med grunden. I finansiella sammanhang avser hävstång förmågan att använda lånade pengar för att öka potentialen för vinst från en investering

Likheten med en fysisk hävstång ligger i förmågan att med en liten insats flytta mycket stora belopp – i finansens värld betyder det att lite eget kapital kan kontrollera en betydligt större investering.

Nyckelkomponenter i hävstångsformeln

För att navigera i hävstångsformeln behöver vi förstå dess byggstenar:

• Eget Kapital: Detta är de pengar du, som investerare, själv bidrar med.
  • Skulder: Detta är de medel du lånar, vanligtvis från en bank eller annan finansiell institution.
  • Totalt Kapital: Detta är summan av ditt eget kapital och dina skulder.

Förstå hävstångsformeln uppbyggnad

Formeln i sig själv är ganska rakt på sak:

Om vi applicerar denna formel på ett riktigt exempel, säg att du har 100 000 SEK och lånar 400 000 SEK, blir din hävstångsgrad 5 eftersom du har 500 000 SEK att investera med bara 100 000 SEK av ditt eget kapital.

Så här fungerar det i praktiken:

• Antag att du köper en fastighet för 1 000 000 SEK.
  • Du sätter in 200 000 SEK och lånar resterande 800 000 SEK.
  • Hävstångsgraden blir 5 (1 000 000 / 200 000).
  • Om fastighetens värde ökar med 10%, det vill säga 100 000 SEK, har du på ditt eget kapital tjänat 50% (100 000 / 200 000), tack vare användningen av hävstång.

Läs mer om hur hävstångseffekten fungerar.

När använder man hävstångsformeln inom trading?

När du investerar ditt kapital med hävstång så förstärks rörelsen med det du har i hävstång. Investerar du med 2x så ökar alltså kursen, eller går ned, dubbelt. En rörelse på 1% blir alltså 2% med 2x i hävstång.

Det här används framförallt när man sysslar med CFD-handel. CFD-kontrakt är komplexa instrument som innebär att du inte äger den underliggande tillgången. Dessa kommer redan med en del risk, så med hävstång finns det risk för snabba förluster för den som inte är försiktig.

Det finns inte många möjligheter till hävstång hos vanliga aktieplattformar, utan det är framförallt på tradingplattformar där man hittar det. Hos vanliga aktiesidor hittar du som mest ett par enskilda alternativ, ofta för stora och etablerade aktiebolag. Även dessa kommer med en risk för snabba förluster, men också med chans för en bra avkastning för den som vet vad man gör. CFD-kontrakt är komplexa instrument som främst finns hos att handla hos de bästa tradingmäklarna.