Multinationella dryckesbolaget Coca-Cola är en dryck förmodligen alla människor någon gång har druckit eller sett. Bolaget är producent och återförsäljare av vatten, läsk, juice te och kaffe. Bolaget grundades 1886. Företaget har idag sitt huvudkontor i Atlanta, Gorgia. På den här sidan har vi samlat in all information om Coca-Cola för att kunna investera i bolaget och köpa Coca-Cola aktier.
- 020-65 60 70
- Kontakt sida
- https://www.coca-cola.se/
BOLAGSNAMN
Coca-Cola Inc
ADRESS
TICKER
KO
SEKTOR & BRANSCH
Dryck
MARKNADSPLATS
NYSE
LAND
USA
Vi rekommenderar Avanza bank för dig som vill investera långsiktigt och eToro för dig som vill börja handla aktier och värdepapper kortsiktigt (trading).
Vi använder själva båda plattformarna och kan därmed gå i god för att båda aktörerna är ett mycket bra val.
- Låga avgifter
- Användarvänliga plattformar
- Mycket bra produktutbud
- Avanza: Bästa valet för långsiktiga investeringar
- eToro: Bästa valet för traders
Coca-Cola aktiekurs
Här nedanför visas Coca-Cola aktiekurs i realtid (fördröjt ca 15 minuter). Grafen gäller för Coca-Cola aktie som är noterad på den Amerikanska börsen.
Innehåll och snabbnavigering
INTRODUKTION
Varför ska man investera i Coca-Cola?
Coca-Cola (KO, Financial) är ett dryckesföretag som tillverkar alkoholfria drycker, och de har erbjudit världens befolkning uppfriskande drycker i över ett sekel.
Bolaget och dess konsekventa utdelningar och aktieåterköp har gett mycket värde till sina aktieägares portföljer genom åren. Coca-Cola är ett av världens största varumärken, och en stor del av populationen ser eller dricker deras produkter dagligen. Därför är det intressant för många investerare att välja Coca-Cola vid ett aktieköp, och här förklarar vi de främsta anledningarna att investera i Coca-Cola.
Observera att detta endast är ett oberoende omdöme av den specifika aktien, och inte en rekommendation att köpa aktier i bolaget. Investerare bör alltid göra egna bedömningar, och inte förlita sig på endast ett omdöme.
Favoriserad av Warren Buffett
Coca-Cola är en av Warren Buffetts favoritaktier och han började köpa aktien redan 1988. Vid den tidpunkten var många analytiker skeptiska eftersom det verkade vara en tidsfråga innan andra dryckesföretag skulle konkurrera ut Coca-Cola, vilket kunde innebära att aktiens värde skulle sjunka. följd av hård konkurrens.
Men denna skepsis avskräckte inte Buffett, vars företag Berkshire Hathaway nu äger cirka 9 % av de totala utestående aktierna (2021). Bevisligen har företaget bibehållit sin framgång under de senaste decennierna, och istället för att konkurreras ut har det istället erövrat nya marknadsandelar.
Ett företag som vet hur man anpassar sig
Coca-Cola har gjort radikala förändringar för att möta konsumenternas behov. Företaget var först med att komma med en dietversion av sin klassiker, Coca-Cola, som nu har blivit den näst mest sålda läskedrycken i USA, efter vanlig Coca-Cola, och Coca-Cola light/zero överträffar försäljningen av vanliga PepsiCo (PEP, Financial).
Coca-Cola har också lagt ner mycket kraft på att skapa och marknadsföra hälsosamma alternativ till läsk. Dess hälsosamma alternativ inkluderar varumärken som Dasani vatten, Minute Maid, Odwalla, PowerAde och PowerAde Light. Odwallas fruktsmoothie och proteinshakes säljs i praktiska portionsflaskor och är eftertraktade av yngre konsumenter. Dasani flaskvatten har blivit ett av de mest kända varumärkena för vatten på flaska.
Räckvidden blir allt större
För närvarande är Coca-Cola världens största läskföretag, och har över 500 varumärkesprodukter i över 200 länder.
Mer än en femtedel av Coca-Colas intäkter kommer från den amerikanska marknaden, vilket gör dess tillväxtmöjligheter från den nordamerikanska marknaden (när det gäller dess kärnprodukter) ganska mättad. Men företagets expansion av nyare produkter, med kunder som blir allt mer hälsomedvetna, öppnar flera nya möjligheter för företaget att växa på hemmaplan.
Coca-Colas intäkter från internationella marknader växer kontinuerligt, vilket tydligt indikerar att företagets globala marknad fortfarande har enorma möjligheter. Dryckesjätten har också meddelat planer på att investera mer än 30 miljarder dollar på utvecklingsmarknader runt om i världen, under de kommande fem åren.
Syftet med investeringarna är att förbättra utvecklingsländers infrastruktur, så att man lättare ska kunna sälja sina produkter. Företagets initiativ verkar ge bra resultat, sedan de satte igång har de redovisat 18% tillväxt i Thailand, 8% i Indien, 8% i Ryssland och 3% tillväxt i Mexiko och Brasilien.
Så kan du köpa Coca-Cola aktier
Coca-Cola är för många investerare ett starkt värdetillskott i portföljen. Dess strategiska investering i hälsodrycker, plus investeringar i tillväxtmarknader, bekräftar en stark potential att växa ytterligare i framtiden. Det är okomplicerat att handla aktier via en nätmäklare., och här går vi igenom hur du gör.
Så här gör du för att köpa Coca-Cola aktie:
Steg 1: Öppna ett konto hos en nätmäklare
Börja med att registrera ett kostnadsfritt konto hos en nätmäklare (om du inte redan har ett sådant). Vi rekommenderar Avanza som är Sveriges ledande nätmäklare, med mängder av finansiella instrument och bra support. För traders och kortsiktiga sparare rekommenderar vi att du blir kund hos eToro, där du förutom att köpa aktier kan ägna dig åt bland annat swingtrading och daytrading.
Vi rekommenderar Avanza bank för dig som vill investera långsiktigt och eToro för dig som vill börja handla aktier och värdepapper kortsiktigt (trading).
Vi använder själva båda plattformarna och kan därmed gå i god för att båda aktörerna är ett mycket bra val.
- Låga avgifter
- Användarvänliga plattformar
- Mycket bra produktutbud
- Avanza: Bästa valet för långsiktiga investeringar
- eToro: Bästa valet för traders
Steg 2: Öppna ett investeringssparkonto (ISK)
För att handla med aktier och andra tillgångar måste du ha ett investeringssparkonto. Det går snabbt att öppna ett sådant, och hos Avanza är det kostnadsfritt.
Steg 3: Sök efter Coca-Cola
Sök efter Coca-Cola Company (KO) i sökfältet eller via aktielistan. Aktien listas på New York Stock Exchange (NYSE) och på aktiesidan kan du läsa all nödvändig information om bolaget. På aktiesidan hittar du finansiella nyheter, historisk avkastning, direktavkastning och utdelning, samt information om börsvärde och pris över tid
Steg 4: Genomför ett köp av en aktie
När du bestämt dig för att köpa Coca-Cola aktie är det dags att trycka på köp nu-knappen. Då lägger du din beställning, och när den är genomförd kan du se dina aktier på ditt investeringssparkonto.
Presentation av Coca-Cola
Coca-Cola Companys (KO) distributionsmodell är en integrerad del av dess framgång. Dess unika affärsmodell har tjänat företaget väl sedan tappningen började 1894. John Smith Pemberton, en farmaceut bosatt i Atlanta, skapade flaggskeppet läskedrycken Coca-Cola redan år 1886.
Coca-Cola Company anses vara det största alkoholfria dryckesföretaget runt om i världen och når konsumenter i över 200 länder. De producerar ungefär 500 olika drycker, grupperade i kategorier som kolsyrade läskedrycker, sportdrycker, juicer, energidrycker samt te och kaffe. Några av de mest populära märkena inkluderar Coca-Cola, Sprite, Fanta, Powerade och Dasani.
Coca-Cola som arbetsgivare
Coca-Cola har varit en rättvis och anständig arbetsgivare genom åren, vilket har hjälpt företaget att skapa ett team som presterar bra. Det förtroende som företaget och dess anställda har för varandra har gjort att Coca-Cola står sig som den mest överlägsna arbetsgivaren bland stora dryckesföretag.
Coca-Colas anställda har gett sin arbetsgivare 3,5 av 5 på Glassdoor.com, där 69 % gärna skulle rekommendera företaget till sina vänner, och hela 86 % av de anställda stödjer VDn, Muhtar Kent. Pepsi rapporterades som det näst bästa dryckesföretaget att arbeta för, där dess anställda gav sin arbetsgivare 3,3 av 5. 64 % av arbetarna skulle rekommendera Pepsi som arbetsplats till vänner, och 71 % av arbetsstyrkan har förtroende för VDn, Indra K. Nooyi.
För att hänga med i utvecklingen har engagerar Coca-Cola flera viktiga initiativ. Några nämnvärda av dessa är:
Vatteninitiativet: Vatten är en integrerad del av Coca-Colas verksamhet. Det är därför företaget ser vattenkvalitet som en viktig del av sin produktion. Företaget är också engagerat i att använda vatten effektivt, ersätta vattnet det använder, och ta hand om det avloppsvatten som produceras. Enligt företaget har det försett mer än 13,5 miljoner människor med rent vatten sedan 2010 och fyllt på 1,75 miljarder liter vatten sedan 2012, runt om i världen.
Minska tillsatt socker: Denna ansträngning är avsedd att ta itu med den globala fetmaepidemin och förändrade konsumentsmak, eftersom den är påväg bort från sockerhaltiga drycker. Detta inkluderar att minska tillsatt socker i sina drycker och öka produktutbudet för att tillgodose dem som vill ha hälsosammare alternativ.
En värld utan avfall: Företaget vidtar åtgärder för att minska avfallet. Bland målen för detta initiativ är att begränsa användningen av ny plast från icke-förnybara källor med tre miljoner ton år 2025.
Mångfald, rättvisa och inkludering: Coca-Colas syfte är att företaget ska efterlikna mångfalden på sin konsumentmarknad. Målet är att kvinnor ska representera 50 % av företagets ledarskap på global nivå, och att dess amerikanska personalbas ska motsvara folkräkningsdata när det gäller ras och etnicitet senast 2030.
Så tjänar Coca-Cola pengar
Coca-Cola är en dominerande kraft i USA med nästan 50 % av landets läskmarknad i februari 2021. Huvuddelen av företagets intäkter kommer från dess två nyckelverksamheter – Tillverkning av koncentrat och färdiga produkter.
Coca-Cola tillverkar och säljer smaksirap (koncentrat) till auktoriserade buteljerare. Dessa partners tillsätter sedan vatten och kolsyra för att tillverka och sälja färdiga Coca-Cola-produkter. Denna division benämns bolagets koncentratverksamhet.
Coca-Cola har stött den konsolidering som sker bland dess buteljerare, genom att skapa sin Bottling Investments Group. Denna grupp identifierar franchisetagare och ger dem ekonomiskt och institutionellt stöd vid behov. Företaget skickar också experter och resurser för att driva tillväxt och hjälpa franchisetagare till lönsamhet.
Enligt företagets hemsida verkar BIG i delar av Afrika, Sydasien och Sydostasien. De verkar också i Kanada, USA, Guatemala, Uruguay och Kina.
Företaget tillverkar också sitt egna läskkoncentrat och tappningsanordningar, och tjänar in intäkter på färdiga produkter. Dessa verksamheter faller under Coca-Colas verksamhet för färdiga produkter. Detta affärssegment består av både företagsägda eller kontrollerade verksamheter inom både försäljning och distribution. Detta inkluderar försäljning av kolsyrade och alkoholfria drycker till återförsäljare. Dessa säljs också till distributörer och grossister, som i sin tur säljer dem till återförsäljare.
Coca-Colas affärssegment
Coca-Cola driver affärssegment i fyra geografiska områden och två icke-geografiska områden:
Nordamerika: Den här marknaden är företagets flaggskepp. Marknaden har ett värde av 215 miljarder dollar och mer än 370 miljoner konsumenter.
Latinamerika: Denna marknad har mer än 650 miljoner konsumenter och täcker 39 olika marknader, vilket bidrar med ett värde av cirka 72 miljarder dollar.
Europa, Mellanöstern och Afrika: Detta segment består av 130 olika marknader och värderas till 220 miljarder dollar, tack vare ungefär 2,8 miljarder konsumenter.
Asien-Stillahavsområdet: Denna marknad har flest konsumenter, totalt 4 miljarder. Totalt 32 marknader bidrar med 280 miljarder dollar i värde.
Bottling Investment Group (BIG): Som nämnts ovan är denna division ansvarig för att se till att buteljeringsverksamheten får de stödinvesteringar de behöver för att lyckas.
Global Ventures (GV): Den här divisionen skapades i januari 2019 för att övervaka förvärv och för att integrera varumärken i företaget.
Så grundades Coca-Cola
Den 8 maj 2021 firade The Coca-Cola Company sitt 135-årsjubileum. Med en historia som sträcker sig över mer än ett sekel, är det ingen överraskning att varumärket har sett många förändringar sedan det grundades. Från att sälja nio drycker om dagen på Jacobs’ Pharmacy i staden Atlanta, till att sälja över 1,9 miljarder drycker fler än 200 länder runt om i världen varje dag.
The Coca-Cola Company grundades 1886 i Atlanta, Georgia. Sedan dess säljer företaget över 1,9 miljarder drycker i fler än 200 länder runt om i världen varje dag. När företaget startade 1886 använde de sig av gratis drick-kuponger för att öka intresset för produkten, de målade reklam på vägskyltar, och tryckte företagets logo på servetter och klockor. År 1895 rapporterar Coca-Cola att drycken säljs i alla amerikanska stater och territorier, vilket sätter fart på expansionen runt om i världen.
Idag är Coca-Cola ett varumärke som de flesta människor i världen känner till, vare sig man dricker läsk och oavsett vad man tycker om dess dryckesprodukter. År 2020 rankades Coca-Cola på sjätte plats som världens mest värdefulla varumärke enligt Forbes. Varumärket är starkt förankrad i samtidskulturen, samtidigt som den är lika förknippad med nostalgi.
Investera i liknande bolag som Coca-Cola
Coca-Cola Company har flera uppenbara konkurrenter, som PepsiCo. Men det finns också andra bolag som verkar inom samma sektor, och om du vill handla aktier i företag inom liknar Coca-Cola Co. ger vi här några bra alternativ.
PepsiCo
PepsiCo har halkat efter på marknaden den senaste tiden då investerare riktat sin uppmärksamhet mot snabbväxande företag inom andra sektorer. Men denna stadiga konsumentvarujätten har fortfarande mycket att erbjuda tålmodiga och långsiktiga investerare.
PepsiCo är ett snacks- och dryckesföretag som erbjuder livsmedel (varumärken inkluderar Frito-Lay och Quaker) och drycker, inklusive Pepsi, Tropicana och Gatorade.
Fresh Del Monte Produce Inc
Fresh Del Monte Produce, Inc. verkar inom produktion och distribution av färska frukt- och grönsaksprodukter. Banansegmentet är företagets största, tillsammans med mängder av andra färska frukter, bär och grönsaker. De producerar också skuren frukt och grönsaker, konserverade frukter och grönsaker, juicer, andra drycker, färdigmat och snacks. Företaget grundades 1886 och har sitt huvudkontor i Coral Gables, FL.
MGP Ingredients Inc
MGP Ingredients, Inc. tillverkar och distribuerar livsmedel, drycker, veteprotein och stärkelseingredienser. De destillerar och producerar alkoholhaltiga drycker och tar vara på biprodukter från destilleriet. MGP erbjuder också lagringstjänster, tunnförvaring, fathämtning, och andra bryggerirelaterade tjänster.
Företaget grundades av Cloud L. Cray 1941 och har sitt huvudkontor i Atchison, KS, där destillerade alkoholprodukter och livsmedelsingredienser produceras. Spritdrycker destilleras och mognas också på företagets historiska anläggning i Lawrenceburg, Indiana.
Ska man investera i Coca-Cola?
Coca-Cola Company (KO) är allmänt känd som en av Warren Buffets favoritaktier, och som en av de mest etablerade “Dividend Kings”, då de gett aktieägare en ökad utdelning i över 60 års tid.
Dessutom har KO en bred affärsmodell, tack vare att de äger ett av de mest värdefulla varumärkena i världen med en stark global leveranskedja. Företaget är ständigt förekommande i många pensionssparanden och har kraftigt överträffat aktiemarknaden på lång sikt.
Men allt detta är historia, och det vi är intresserade av här är framtiden för Coca-Colas aktie. Här listar vi de främsta fördelarna och nackdelarna med att investera i Coca-Cola:
Fördelar
Fördelarna med den här aktien:
- Bättre än sina konkurrenter. Coca-Cola dominerar läskedrycksmarknaden med sin andel på 34 %, medan Pepsi äger 26,3 % av marknadsandelen och Dr. Pepper (DPS, Financial) har 11 %.
- Stadig värdetillväxt och regelbundna utdelningar. Företaget kallas som en “Divident King” då de regelbundet betalat ut avkastning till investerare i 60 år. Även om Coca-Cola inte har den högsta procentuella direktavkastningen, lönar det sig ändå att hålla aktien på lång sikt.
- Relativt säker aktie. Att investera i aktier innebär alltid en risk, men Coca-Cola Company anses vara en aktie med låg risk.
Nackdelar
Som med alla aktier så finns det också nackdelar:
- Minskat sug efter läsk. Marknader som Coca-Cola länge dominerat blir allt mer kritiskt inställda till läskedrycker, därför finns en oro över företagets framtid om de inte lyckas hinna med konsumenternas ändrade preferenser.
- Övervärderad aktie. Även om aktien inte ser enormt övervärderad ut baserat på likviditet och avkastningsstatistik, visar EV/EBITDA hur företaget i allt högre grad förlitar sig på sitt inflytande, istället för att förbättra verksamheten för att öka intäkter.
- Dålig etablering inom kaffe- och alkoholsektorerna. Coca-Cola Company försöker etablera sig inom alkohol- och kaffesektorerna, för att nå fler målgrupper. Men deras varumärkesstyrka på de redan mycket konkurrensutsatta marknaderna har hittills inte gett resultat.
FAQ - Vanliga frågor om Coca-Cola
Här är de vanligaste frågorna om Coca-Cola (KO).
Finns Coca-Cola på börsen?
Vart kan jag investera i Coca-Cola?
Hur mycket ska man investera i Coca-Cola?
Den här sidan är en del av vår samlingsplats för börsnoterade bolag. Här hittar du information och hjälp med hur du kan investera i olika bolag på börsen.