Spelindustrin har genomgått en markant transformation de senaste decennierna och gått från vad som tidigare skulle kunna beskrivas som en nischad hobby till ett kulturellt fenomen som nu slår på den stora ekonomiska trumman.
Spelindustrin genererar idag miljarder dollar och har således blivit något som intresserar publik världen över – spel är inte något som enbart spelas men även konsumeras av fans likt många andra sporter.
Detta öppnar dock upp en rad intressanta frågor och samhällsämnen, särskilt för världens alla investerare. En av de centrala frågorna som bubblat till ytan med det ökade fokuset på spelindustrin är, beter sig spel-relaterade aktier mer som nöje och underhållningsrelaterade aktier eller mer som tech-aktier? Detta är en fråga som har ett mer nya nyanserat svar än
Dubbla identiteter för spelföretag
Spelföretag och även online casino befinner sig i en intressant position där de går en balansgång mellan både underhållning och teknologi; genom att skapa content i form av spel likt hur produktionsbolag skapar filmer och serier, medan de samtidigt nyttjar den allra nyaste teknologin för att främja utvecklingen av spel.
Detta innefattar teknologi för att förbättra grafiken, användandet av artificiell intelligens för att förverkliga spelmiljöerna och mycket mer. Faktumet att spelindustrin har adopterat två stycken identiteter som de nyttjar har skapat en problematisering av kategorin, den har blivit lite diffus.
Spelaktier i underhållningskategorin?
Att betrakta spelaktier som en del av underhållningskategorin är ett intressant argument som också har en värdig grund. Precis som tidigare nämnt så påminner branschen mycket om hur både musik och medieindustrin fungerar. Spel är den huvudsakliga produkten som når ut till en bred publik och sedan konsumeras i form av underhållning, likt film eller serier.
Genom att granska spelföretags intäkter så avspeglar det också den traditionella underhållningsindustrin i fler avseenden:
- Säsongsbetonat: Underhållningsföretag kan notera hur de har inkomsttoppar under högtider som jul och black friday eller när ett storsläpp görs. Spelföretag följer detta, särskilt med hur företag släpper stora spel särskilt under högtider för att maximera försäljningen.
- Försäljning och Royalties: Precis som ett filmbolag tjänar pengar genom licensavgifter eller biljettförsäljning så tjänar spelbolag pengar på försäljningen av sina spel, köp som görs i spelet, samt licensiering av spelens varumärke.
- Kulturpåverkan: Spel har en förmåga att påverka och forma kultur, likt hur tv-serier och filmer definierar en era eller en period i samtiden. Här kan det dras tydliga paralleller mellan publikengagemang och marknadsdynamik.
Det finns dock en stor skillnad som separerar detta från underhållning – den skala av teknologi och innovation som krävs vid produktionen av spel och dess plattformar är ett starkt motargument.
Spelaktier i tech-kategorin?
Med anledning av de som just beskrevs ovan så betraktar många investerare spelrelaterade aktier som något närmare besläktat med tech-aktier – industrin har ett för stort behov av teknologi. Dagens spelindustri och dess framgång hänger mycket på de olika avanceringarna inom dagens hårdvara, främst processorer, men även mjukvara och den digitala infrastrukturen.
- Innovationsdriven tillväxt: När det kommer till tillväxten för spelföretag så följer de trender av techbolag där fokuset är att investera i framtiden och förbättra spelupplevelsen. För företag som NVIDIA exempelvis handlar det om förbättringar av processorer, och för spelutvecklare handlar det om att nyttja AI och maskininlärning mer.
- Ekosystem: Gaming överlag kräver ett blomstrande ekosystem. Ett bra exempel på detta är Microsofts Xbox eller Sonys Playstation, dessa ekosystem är avgörande för att spelen ska lyckas. Detta är som för techbolag där Apple och Google utgör viktiga delar av ekosystemet.
- Växande trender: Med trender som cloud gaming och metaverse så blir linjerna mellan teknologi och gaming mer diffusa och spelföretag blir således pionjärer av ny och spännande teknik.
En dynamisk marknad
Sammanfattningsvis så går det att konstatera att spelaktier är nära besläktade med både tech- och nöjesbranschen. Det är därför viktigt att förstå båda delarna – hur och var gaming överlappar med branscherna. Med detta sagt så är spel förmodligen närmare techbranschen med dagens högteknologiska fokus. Dock är det viktigt att förstå att marknaden är dynamisk och att ingenting är statiskt.