Den globala spelmarknaden är i ständig förändring, men när det gäller tillväxten finns det många som tror på en utveckling som pekar på högre intäkter, fler användare och framför allt fler marknader som blir en aktiv del av marknaden i stort. Det gör att det har blivit väldigt hett att investera i olika bolag som arbetar med affiliate inom iGaming. Det är helt enkelt företag som på olika sätt tjänar pengar på att hänvisa kunder till spelbolag, nätcasinon och andra typer av gambling på internet.
Affiliate marketing är ett engelskt begrepp som hänvisar till en marknadsföringsstrategi och intäktsmodell som går ut på att hänvisa sina besökare, läsare eller fans till en tjänst eller produkt. Som belöning för att man har hänvisat blivande kunder och köpare av produkten eller tjänsten får man en procentuell del av intäkterna som köpet kommer att generera. Det kan också handla om fasta summor som betalas ut vid varje köp, registrering eller användande av tjänsten.
Det här är en marknadsföringsform som har blivit vanligare, inte bara i Sverige utan i stora delar av världen. En av de stora förklaringarna till det är digitaliseringen, som har öppnat upp en helt ny marknad och som i princip har banat väg för den här typen av marknadsföring. Det är lite av en win win-situation för alla inblandade parter, eftersom kunden som anlitat affiliate-bolag inte behöver betala ut några pengar såvida det inte kommer in några kunder. Således finns det uträknat att i hela affiliatemodellen att den inte kostar någonting om det inte heller inbringar några intäkter.
För affiliate-bolagen finns det inte samma garantier, men det är samtidigt belönande att få en ersättning som grundar sig i hur väl man har lyckats med sitt arbete. Det affiliatebolag som klarar sig väl och som hänvisar många av sina besökare till sin kund, där de registrerar sig eller genomför ett köp, kommer också att ha större intäkter. Det blir med andra ord en slags provisionsmodell, som ger belöningar utifrån prestation och faktiska resultat.
Få branscher är så lämpliga för affiliatemodeller som casino-branschen
Affiliate-bolag av olika storlek och sort finns att hitta inom många områden, men primärt i den digitala sfären. Det går att hänvisa sina kunder till allt från köp av resor och upplevelser till köp av produkter eller tjänster. Det går också att rikta sig mot företagskunder och privatkunder. Det faktum att det finns så många olika områden där affiliatemodellen kan vara gynnsam gör också att det har blivit en marknadsföringsform som har fått ett stort fäste.
Men med det sagt är det uppenbart att det är inom iGaming-branschen det finns mest att vinna på för affiliate-bolag, både när det gäller spelbolag med svensk licens och utländska spelbolag. Anledningen till att iGaming-branschen är särskilt gynnsam är för att intäkterna kan växa hela tiden, i takt med att spelarna som registrerat sig hos ett spelbolag eller casino gör fler insättningar. Det är med andra ord inte en transaktion eller ett köp som ger intäkt till affiliatebolaget, utan det kan bli återkommande intäkter från en och samma kund man har ordnat. Det innebär att det i slutändan går att tjäna betydligt mer pengar på iGaming-branschen än många andra branscher.
Skillnad på mellan olika marknader
Många av de affiliate-bolag som vi svenskar kan investera i på börsen är aktiva på marknader som definieras som reglerade eller ”gråa”. Med gråa menas att den legala situationen för spel inte fullt ut är reglerad för utländska aktörer. Desamma gäller för mer kända spelbolag såsom Betsson t.ex, där en stor del av deras intäkter kommer från Turkiet som är en grå marknad. Likväl som deras aktiviteter i sydamerika kan anses som gråa. I motsats till detta finns det en hel del aktörer, både spelbolag och affiliates som endast är aktiva på den svenska marknaden som är fullt reglerad.
I Sverige har vi en licens för spel som innebär spelbolag måste ha licens för spel för att kunna marknadsföra sig mot svenska spelare. Många av de affiliatebolag som idag är listade på börsen, men även en del privata bolag, har varit tvungna att anpassa sina strategier efter detta. Innebörden för affiliates har varit att de endast kan visa upp och marknadsföra just dessa spelbolag som har en licens utgiven av spelinspektionen. Fastercasinos lista med svenskt licenserade casinon visar alla de spelbolag som är ”lagliga” att marknadsföra i Sverige, vilken i sin tur kan ställas mot listor på casino utan svensk licens som det bokstavligen kryllar av på internet. För en del affiliates har valt att endast marknadsföra casinon utan licens. Dock skall det påpekas att dessa affiliates oftast består av privata svenska bolag, eller privata utländska bolag.
Affiliate-bolag inom iGaming på börsen
Det här är något som marknaden i stort har upptäckt. Det märks inte minst på börsen, där flera stora affiliate-bolag finns noterade. Dessa har i perioder gått väldigt starkt, eftersom det har visat sig vara en intäktsmodell och affärsidé som lämpar sig otroligt väl. Ju mer intäkter, desto mer tenderar värdet på aktierna att stiga.
Det svenska bolaget Catena Media, noterade på Stockholmsbörsen, är ett sådant bolag. Man bedriver verksamheten i många olika länder, från att till en början primärt varit ett bolag som varit verksamma på den svenska marknaden.
Better Collective är ett annat svenskt företag som finns noterade på Stockholmsbörsen och som är verksamma inom iGaming som affiliate-bolag. Det är ett bolag som har gjort en stor och framgångsrik resa sedan man börsnoterades.
Det finns ytterligare svenska affiliate-bolag som är verksamma inom iGaming och som går att investera i på börsen. Ett sådant är Gaming Innovation Group som visat på starka siffror de senaste åren och som driver ett antal olika affiliatesajter inom iGaming, både när det gäller den svenska marknaden och spelmarknaden på ett mer globalt plan.